Défense
Active des Amateurs d’Armes asbl |
|
Actieve
Verdediging der WapenLiefhebbers vzw |
1
maart 2018
PDF versie
brochure
COMMENTAAR EN
RAADGEVINGEN OVER DE WIJZIGING VAN DE WAPENWETGEVING VAN 7 JANUARI 2018
De wet van 7 januari 2018 heeft verschillende elementen
in de wapenwet gewijzigd
De voornaamste wijzigingen voor de wapenbezitters zijn:
- Het afschaffen van de vrije verkoop en het bezit
van laders
- De nieuwe amnestie voor de illegale wapenbezitters
Andere kleine wijzigingen zullen worden opgesomd en
besproken in een ander communiqué.
1
Wat het opheffen van de vrije
verkoop van laders betreft:
- De nieuwe wetgeving
laat geen verwerving of bezit van laders meer toe dan onder de voorwaarde
dat de verwerver beschikt over:
° ofwel een
wapenvergunning, model 4, voor het wapen dat overeenstemt met de lader
° ofwel een SSL of een
jachtverlof of een verzamelaarserkenning voor de wapens die mogen verworven
worden met die documenten. In dat geval moet men dus niet de wapens, waarvan men
de laders bezit, of wil aankopen, fysiek bezitten.
° ofwel een erkenning van
verzamelaar voor laders voor de personen die geen enkel voornoemd document voor
wapens bezitten waarvan ze de laders bijhouden.
-
Het is dus niet meer mogelijk om de laders
van wapens, die men van de hand gedaan heeft, bij te houden, noch om laders
te verkrijgen van een overleden schutter of een schutter die zijn activiteit
beëindigt, noch om deel te nemen aan historische reconstructies (met
niet-geneutraliseerde laders) indien men niet beantwoord aan de hierboven
gestelde vereisten.
Verder kunnen de verzamelaars alleen de laders behouden voor de
wapens die passen in hun thema. Een persoon
of een schietstand, die een lader vindt, die op de schietbaan achtergelaten
werd door een vorige schutter, mag die in geen geval meenemen of bijhouden
om hem later aan de rechtmatige eigenaar terug te geven, zonder te voldoen
aan de regels, opgesomd in punt a). Alle overtredingen kunnen
vastgelegd worden in een PV, dat later kan gebruikt worden om de bestaande
vergunningen in te trekken of nieuwe vergunningen te weigeren.
-
Het is dus in het belang
van AL de wapenbezitters om een erkenning van laderverzamelaar aan te vragen
teneinde te vermijden dat ze zich later in een situatie zouden bevinden waar
het bezit van een lader een probleem zou kunnen creëren voor hun huidige of
hun later wapenbezit. De aanvraag
van een dergelijke erkenning is GRATIS, gedurende de
overgangsperiode, tot 31 december 2018. De retributie van 2 x 25 euro
(geïndexeerd) zal pas gelden op het ogenblik van de vijfjaarlijkse controle.
De personen die geen voordeel meer zien
in een dergelijke erkenning, kunnen dan hun erkenning beëindigen na 4 jaar
en 6 maanden et op die manier vermijden om de retributie te betalen…….
Men moet dus zeker niet twijfelen om die erkenning aan te vragen
in afwachting van een toekomstig beter overzicht van de situatie.
-
De aanvraag voor een erkenning voor laders
dient aangevraagd te worden bij de politie indien men reeds een
lader bezit die moet geregulariseerd worden, ofwel bij de gouverneur,
indien men nog geen dergelijke laders bezit (HET IS DUS ABSOLUUT NIET
NOODZAKELIJK OM LADERS TE BEZITTEN OM DE ERKENNING AAN TE VRAGEN).
De AVWL zal binnen een maand een aanvraagformulier opstellen dat voldoet aan
de nieuwe wettelijke vereisten.
-
De wapenhandelaars zullen ALLE OVERDRACHTEN van
laders moeten noteren in een register. Zelfs de overdrachten van
de laders, die deel uitmaken van het geheel van een wapenverkoop. (bvb de
wapenhandelaar verkoopt een nieuw wapen met zijn twee laders, door de
fabriek voorzien in de valies: deze twee laders zullen moeten afzonderlijk
ingeschreven worden in een register, voorzien voor de laders…..)
- De verzamelaars
zullen een register moeten voorzien waarin de laders IN- EN UITGESCHREVEN
worden
-
Het vrij bezit van de door de wijziging
betroffen laders wordt nog toegestaan tot 31 december 2018.
Na die datum zal het louter bezit van dergelijke laders, indien de
hierboven vermelde formaliteiten niet opgevolgd werden, illegaal zijn en zal
dus kunnen gesanctioneerd worden door een PV van overtreding dat het huidige
en het latere wapenbezit in gevaar zal brengen…..
2
Wat de nieuwe amnestieregeling
betreft:
- Een eerste ernstig
probleem dat zich stelt in deze amnestie is, dat zij geen passief
wapenbezit voorziet (zonder munitie) voor de mensen die hun wapens zouden
willen regulariseren….. Iedereen die dus illegaal een wapen bezit en die het
wenst te regulariseren zal dan ook een legitieme reden moeten opgeven en
zich onderwerpen aan al de voorziene voorwaarden in de aangegeven reden.
De wettige reden “wettige
verdediging” wordt ook nooit aanvaard. Pour de wettige reden
“sportief en recreatief schieten” zal de volledige procedure moeten
doorlopen worden. De wettige reden “verzameling” zal moeten voldoen aan al
de voorwaarden die eigen zijn aan de verzamelingen (dus minimum 5 wapens en
aan het tarief van de erkenning, zijnde momenteel reeds om en bij de 400
euro). Het bijhouden van dergelijke wapens, als “herinnering” aan een
familielid of een overleden kennis is dus niet mogelijk zonder een
activiteit uit te oefenen met deze wapens.
- De retributie
(momenteel 102,17 euro) zal eveneens gevraagd worden voor een aanvraag van
een wapenvergunning model 4. Deze amnestie voorziet dus geen gratis afgifte
van vergunningen, behalve in het geval van een overname van een wapen op
model 9 (voor de houders van een SSL of een jachtverlof).
-
Een ander ernstig probleem
is dat de mogelijkheid van
amnestie en/of regularisatie NIET MOGELIJK IS VOOR AL DE AANGEVERS,
maar uitsluitend in het geval dat het
wapen geen onderwerp geweest van enig PV, uitgeschreven door eender welk
juridisch organisme ofwel wanneer het wapen reeds geregistreerd stond in het
CWR op naam van de aangever…… Indien dus dit wapen ooit werd aangegeven
als “verloren” of “gestolen” ofwel dat er een ander PV opgemaakt werd (bvb
wanneer de bestanden van het CWR vergeleken werden met de politiebestanden),
is de amnestie niet altijd mogelijk en kan de aangever zelfs
geverbaliseerd en vervolgd worden voor illegaal wapenbezit.
Geen enkele aangever is dus zeker of hij zijn wapen zal kunnen behouden,
noch zelfs ook maar zeker zijn dat hij niet zal vervolgd worden voor
illegaal wapenbezit. Inderdaad, tussen
1991 en 2006 hebben verschillende politiezones de formulieren model 4 en
model 9 niet doorgestuurd naar het CWR voor registratie en dus zijn die
wapens niet geregistreerd op naam van de bezitter, ongeacht het feit dat
deze het hem bestemd document bezit. Het louter bezitten van een model 4 of
een model 9 is dus geen bewijs dat het wapen op de naam van de bezitter
geregistreerd was. De juridische onzekerheid is dus
compleet……!!!!!
-
En nog een ander probleem
bestaat er in dat de aangever (die reeds legaal wapens bezit, op het
ogenblik van zijn aangifte), zelfs indien hij de regularisatie van zijn
illegaal wapen bekomt en hem een wapenvergunning wordt afgeleverd,
later, bij de beoordeling tijdens de vijfjaarlijkse controle of bij de
aanvraag van een nieuwe wapenvergunning, niet kan verhinderen dat de
gouverneur zijn , voorheen, illegaal wapenbezit, alsnog aanziet als een
“gevaar voor de openbare orde” , omdat hij reeds wapens bezat en geacht werd
de wapenwetgeving en de sanctie hierin, te kennen, waardoor al zijn
vergunningen dan weer kunnen ingetrokken worden……
Onze conclusie
is dan ook dat deze amnestie slechts in zeer
zeldzame gevallen de zekerheid geeft dat de aangever niet zal veroordeeld worden
en niet zal vervolgd worden voor illegaal wapenbezit.
Deze zogenaamde “amnestie”
is dan ook een manier om te trachten zoveel mogelijk illegale wapens te doen
bovenkomen, hetgeen wij natuurlijk volledig beamen, maar dan zonder garantie dat
de aangever niet zal gestraft worden en zeker niet garandeert dat de aangever
niet correctioneel zal vervolgd worden…… en uitsluitend met de bedoeling zo veel
mogelijk wapens in beslag te nemen en te vernietigen……..
DANIEL
BEETS
VOORZITTER
E-MAIL :
daniel_beets@telenet.be